Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
Ma petite île déserte à moi ~  Min lille øde øy
Derniers commentaires
Archives
9 décembre 2010

Promenade au Bout du monde... suite et fin :) ~ Verdens ende fortsatt...

t_nsberg__vinter_tj_me_verdens_ende_kulde_177

(På norsk mellom linjene; hehe morsom jeg:) Je continue ma balade au Bout du Monde... Alors, hier... bien gelée, bien installée dans la voiture, avec des joues à pommes rouges, l'appareil de chauffage tout éteint, d'un coup j'ai vu une petite tache de ciel bleuâtre au-dessus la voiture. La chance! Comme je connais les îles de Tjøme très bien, j'ai prompt fait un petit détour au bord de la mer.

Jeg fortsetter min lille fotosafari fra gårsdagen på Tjøme. Vel installert bak rattet med varmeapparatet på fullt, og mens mine røde bollekinn begynte å tine, fikk jeg se en blåaktig flekk på himmelen. Da ble jeg glad! Så da svingte jeg like godt nedom Langvika for å se om det virkelig kunne være sant det jeg så. I det jeg satte foten ut av bilen hørte jeg noe som lignet vingeslag og fikk se en hønsehauk flakse opp bare noen få meter foran meg. I klørne hadde den en stor tung kråke. Men innen jeg rakk å tenke klart, var fuglen fløyet langt avgårde, selvsagt. Flott skue, med skarpe fine bilder bare på netthinnen!

t_nsberg__vinter_tj_me_verdens_ende_kulde_094

En sortant, j'ai entendu des battements d'aile.. et là, deux mètres devant moi, s'est envolé un vautour des palombes avec une grande corneille dans la serre! Avant de réussir à prendre des clichés, pffff...elle a été partie!

Langvika_fra_s_r

Mais puis, on peut dire que j'y ai eu la main heureuse!

Langvika_mot_s_r

Men så kan man kanskje si at jeg hadde hellet mer med meg. For å komme ut på de ytterste nøgne skjærene måtte jeg vasse i en halv meter nysnø, men det var absolutt verdt prisen (våte og iskalde tær:)

Langvika_ytterste_skj_r

Pour atteindre les rochers polis de la mer les plus extrêmes, j'ai du patauger dans un demi mètre de neige, mais comme tu vois, ça vaux le coup (des doigts de pieds mouillés et gélés)!

Langvika_frostr_yk


Langvika_skj_r

La brume gelée s'est levée, le soleil s'est montré...



Langvila_iskrystaller

... et des petits cristaux de glace ont dansé devant mes yeux. C'était trop beau!

Sola fikk tak, frostrøyken lettet og landskapet åpnet seg, mens iskrystallene danset iden stillestående i luften. Det var utrolig stemningsfullt og vakkert!

Langvika_holmer

Jeg fikk til og med se et sjeldent syn der nede i vannkanten.Først trodde jeg det var en bit av en regnbue jeg så, men det stemte liksom ikke. Ikke før jeg kom hjem og så på nyhetene skjønte jeg ordentlig hva jeg hadde sett. Det var en bit av en bisol, en kjempestor lysende halo rundt sola, som bare oppstår når det er helt speisielle værforhold.

  Som sagt som gjort, nå vet du omtrent alt som hendte meg på Tjøme i går! I dag er jeg klar for nye utflukter på den andre siden av Oslofjorden. Jeg gleder meg til å skravle og strikke og le sammen med Bestisen min som det er altfor lenge siden jeg har sett! Og som Ragnhid også har skrevet i sin blogg, skal vi møte en gjeng med koselige venninner som vi har blitt kjent med her i bloggverdenen. Noen som har det, ikke sant!! Så derfor ønsker jeg deg en riktig god helg allerede nå!

Langvika__bisol

J'ai même vu un phénomène très rare. D'abord j'ai cru qu'il s'agissait d'un arc-en-ciel, mais il y en avait quelque chose de bizarre. Ce n'était qu'en rentrant chez moi et en regardant le journal s au télé, que j'ai comprit qu'il s'agissait d'un bout d'une parélie (une partie du phénomène de halo solaire).

Voilà, comme promis, vous savez tout ce qui m'est arrivé hier! Aujourd'hui je suis parée pour des nouvelles escapades à l'autre côté du fjord d'Oslo. J'ai hâte à papoter, tricoter et rigoler avec ma meilleure amie au monde, coucou toi ;D- et comme Ragnhild dit dans som blog, pour passer un dimanche fort sympa avec nos chères amies des blogs norvégiens! Pas mal, va! Je te souhaite un très bon week-end!
klem   

Publicité
Publicité
Commentaires
M
Magnifiques photos !
L
quel dépaysement !! c'est magnifique, et joliment capté... merci...
N
tes photos sont vraiment magnifiques !<br /> je te souhaite de passer de joyeuses fêtes !<br /> bonne semaine
S
C'est épatant ! tu as vraiment un blog magnifique !! merci pour ce reportage ;-))
C
Ninne c'est juste extraordinaire je reste collé à mon écran ...<br /> <br /> et es tu allée à la poste ?
Ma petite île déserte à moi ~ Min lille øde øy
Publicité
Newsletter
Publicité