Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
Ma petite île déserte à moi ~  Min lille øde øy
Derniers commentaires
Archives
28 avril 2010

Les merveilles de Prague

J'en ai la tête pleine! Donc, je continue mon récit du voyage annuel avec mes collègues de boulot. On a de la veine, non? Pour moi c'était pour la dixièmes fois! (Paris, Edinbourough, Amsterdam, Budapest, Warzowie, Dublin, Madrid, Krakovie, Prague) Je le sais, je suis gâtée! J'ai envie de partager des petits détails qui m'ont beaucoup intéressées.

Jeg har hodet fullt, så jeg fortsetter reisebrevet fra årets hyggelige kollegatur. Vi er utrolig heldige som får en sllik tur hver vår til en av Europas storbyer. For meg var dette den niende reisen. (Paris, Edinbourough, Amsterdam, Budapest, Warzawa, Dublin, Madrid, Krakow og nå Praha) Er jeg ikke heldig? Nå har jeg lyst til å dele noe av det jeg falt for med dere.

Karlsbroen

Pour traverser Moldau, qui sépare les quartiers, on passe par le fameux pont Charles, classé au patrimoine de l'Unesco. Entre les foules touristiques et les sculptures majeustueux se trouve des peintres, des caricaturistes, des musiciens et des marchands des souvenirs typiques.

For å komme over Moldau som deler byen, gikk vi over den berømte Karlsbroen, som står på Unescos verdensarvliste. Mellom turiststrømmen og de majestetiske skulpturene stod det malere og karikaturtegnere, musikere og ymse souvenirselgere.

page

J'y ai craqué devant un stage de bijoux et de boutons d'émail. Ils étions super mignons et coutaient cher. Bien sur, j'en ai acheté un petit nombre! Je les ai montré à mes collègues, et le lendemain presque toutes les femmes y sont allées. Alors là j'en ai un plus grand nombre ;)

Jeg bråstoppet da jeg fikk se denne salgsboden med emaljesmykker og knapper! Kjempesøte, men litt dyre var de. Selvsagt kjøpte jeg! Etterpå viste jeg dem til kollegaene mine, og neste morgen gikk vi i flokk og følge tilbake for å handle fler alle sammen. Moro!

husmerker

La rue Nerudova dans le quartier Malá Strana a la plus forte concentration de signes maison dans la ville. A l'origine de nombreux d'entre eux avaient une signification alchimique, même si aujourd'hui beaucoup de leur sens a été perdu. Cela m'a beaucoup fasciné! Tricoteuse je suis, j'adore le mouton rouge!

Nerudovagaten i Mala Strana kvartalet har byens største samlingen hussymboler. Opprinnelig hadde mange av dem alkymistisk betydning, men mye av symbolikken har  dessverre gått tapt med tiden. Disse symbolene fascinerte meg veldig. Strikkeglad som jeg er falt jeg pladask for den røde sauen !

marionetter

Men jeg må jo ikke glemme alle de søte marionettene som Praha er så kjent for! De har en viktig plass i byens yrende musikk-og kulturliv, og er en tradisjon som gleder både liten og stor, meg inkludert. :)

Finalement, j'ai trouvé les marionnettes trop mignons. Elles ont une place très importante dans la vie culturelle pragoise. C'est une tradition ancestrale qui émerveille toujours autant petits et grands, moi inclue. :)


Publicité
Publicité
Commentaires
N
Hei Ninne!<br /> Ja nå er det et flott grønt Marisjal som venter på å bli brukt over kjolen jeg kaller en midtsommernattsdrøm.Det var så moro å strikke det og det ble jo så flått. Nå har jeg spunnet og farget veldig mye garn, så har du flere spennende oppskrifter? Mange hilsner fra Nanne
N
Hei Ninne!<br /> Ja nå er det et flott grønt Marisjal som venter på å bli brukt over kjolen jeg kaller en midtsommernattsdrøm.Det var så moro å strikke det og det ble jo så flått. Nå har jeg spunnet og farget veldig mye garn, så har du flere spennende oppskrifter? Mange hilsner fra Nanne
M
Pas étonnant que tu aies craqué, cette ville est vraiment jolie. J'aimerais tant y aller, mais l'occasion ne m'en a pas encore été donnée. Peut-être un jour ?
F
Je comprends que tu aies craquer, cette ville a l'air splendide!!!! Ahhh on a tellement de choses à voir sur notre belle planète!!!!<br /> Bisous ma chère ninne!
B
Qu'est ce que j'ai aimé cette ville!<br /> Tu me donnes envie d'y retourner!
Ma petite île déserte à moi ~ Min lille øde øy
Publicité
Newsletter
Publicité